دادههای ساختار یافته (Structured Data) یکی از روشهایی است که میتوانید در سئو بسیار موفقتر عمل کنید. اگر با این دادهها آشنا نیستید و نمیدانید چه کمکی به سایت شما میکنند، در این مطلب از صفر تا صد را برایتان توضیح دادهایم.
دادههای ساختار یافته (Structured Data) چیست؟
دادههای ساختاریافته (Structured Data) راهی برای ارائه سرنخهای صریح در مورد معنا و محتوای یک صفحه سایت برای گوگل با استفاده از قالب ارائه اطلاعات استاندارد است. دادههای ساختاریافته میتوانند به گوگل کمک کنند تا صفحه سایت را بهتر درک کرده و آن را به روشهای جذابتر و مفیدتر در نتایج جستجو نمایش دهد.
در حقیقت دادههای ساختاریافته قالبی برای سازماندهی و توصیف اطلاعات در یک صفحه سایت با استفاده از اسکیماها (Schema) و واژگان از پیش تعریف شده است. اسکیما مجموعهای از ویژگیها و مقادیر است که نوع خاصی از موجودیت یا آیتم را تعریف میکند؛ مانند یک شخص، یک محصول، یک دستور غذا، یک رویداد یا یک مقاله. واژگان مجموعهای از اسکیماها است که به قوانین و قراردادهای خاصی مانند schema.org یا Microformatها پایبند هستند.
دادههای ساختاریافته را میتوان با استفاده از فرمتهای مختلف مانند JSON-LD، Microdata یا RDFa رمزگذاری کرد.در این میان JSON-LD فرمت توصیه شده توسط گوگل است، زیرا خواندن و نوشتن آن آسان است و با نشانه گذاری HTML صفحه تداخلی ندارد. در اینجا نمونهای از دادههای ساختار یافته JSON-LD برای یک صفحه دستور غذا آورده شده است:
{
"@context": "https://schema.org/",
"@type": "Recipe",
"name": "Party Coffee Cake",
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Mary Stone"
},
"datePublished": "2018-03-10",
"description": "This coffee cake is awesome and perfect for parties.",
"prepTime": "PT20M"
}
دادههای ساختاری بالا به گوگل میگویند که این صفحه درباره دستور پختی با نام «Party Coffee Cake» نوشته مری استون است که در ۱۰ مارس ۲۰۱۸ منتشر، توضیحات و زمان آمادهسازی آن نیز ارائه شده است.
چرا از دادههای ساخت یافته استفاده کنیم؟
استفاده از دادههای ساختاریافته میتواند از چندین جهت برای مدیران و کاربران سایت مفید باشد:
- بهبود ظاهر جستجو: دادههای ساختاریافته میتوانند به گوگل کمک کنند تا نتایج غنی را برای صفحه شما نمایش دهد، مانند تصاویر، رتبهبندی، نظرات، قیمتها، در دسترس بودن، بردکرامپها، پیوندهای سایت و موارد دیگر. نتایج غنی (Rich results) میتواند صفحه شما را در نتایج جستجو برجسته کرده و کلیکها و ترافیک بیشتری را جذب سایت کند.
- کشف محتوا را بهبود ببخشید: دادههای ساختاریافته میتوانند به گوگل کمک کنند تا صفحه شما را ایندکس و بهتر درک کند؛ به خصوص اگر محتوای شما پویا، پیچیده یا نیاز به تعامل کاربر داشته باشد. دادههای ساختاریافته همچنین میتوانند به گوگل کمک کنند صفحه شما را در سایر تجربیات جستجو مانند جستجوی صوتی نشان دهد.
- اطلاعات اضافی ارائه دهید: دادههای ساختاریافته میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد صفحه شما ارائه دهند که ممکن است در خود صفحه قابل مشاهده یا آشکار نباشند. برای مثال، میتوانید از دادههای ساختاریافته برای نشان دادن نمایههای رسانههای اجتماعی، آرم، جزئیات تماس، موقعیت مکانی، رویدادها یا پیشنهادات خود استفاده کنید.
چگونه از دادههای ساخت یافته استفاده کنیم؟
برای استفاده از دادههای ساختار یافته در صفحات وب خود، باید این مراحل را دنبال کنید:
نوع موجودیت یا موردی را که میخواهید با دادههای ساختاریافته توصیف کنید، انتخاب کنید. میتوانید از واژگان schema.org برای یافتن مناسبترین طرحواره برای محتوای خود استفاده کنید. بهعنوان مثال، اگر یک پست وبلاگ دارید، میتوانید از طرح BlogPosting استفاده کنید.
ویژگیها و مقادیری را که میخواهید در دادههای ساختاریافته خود بگنجانید، انتخاب کنید. میتوانید از اسناد schema.org برای یافتن ویژگی های مورد نیاز و توصیه شده برای هر طرح استفاده کنید. بهعنوان مثال، برای طرح BlogPosting، باید سرفصل، datePublished و ویژگیهای نویسنده را درج کنید.
قالبی را که میخواهید برای رمزگذاری دادههای ساخت یافته خود استفاده کنید، انتخاب کنید. گوگل از فرمتهای JSON-LD ،Microdata و RDFa پشتیبانی میکند، اما JSON-LD را ترجیح میدهد زیرا پیادهسازی و نگهداری آن آسانتر است. دادههای ساختاریافته را با استفاده از قالب انتخابی به صفحه وب خود اضافه کنید. میتوانید از ابزارهایی مانند Data Highlighter یا Structured Data Markup Helper برای تولید کد دادههای ساختاریافته برای صفحه خود استفاده کنید. همچنین اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از افزونهها برای ساخت و بررسی دادههای ساختار یافته استفاده کنید.
منابع برای مطالعه بیشتر:
- سئوی درون صفحه چیست؟
- سئو تکنیکال چیست؟
- سئو چیست؟
- اصطلاحات سئو
- نتایج جستجو پربار با دادههای ساختار یافته
خدمات سئو لولسا
لولسا مجموعه کاملی از خدمات سئو به مشتریان خود ارائه میدهد. این خدمات میتواند سایت شما را برای رسیدن به نتایج برتر گوگل کمک کند. جهت آشنایی با این خدمات، اطلاع از هزینهها، مشاهده نمونه کار، دیدن نمونه قرارداد، ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان، به صفحه این خدمات مراجعه کنید: